torsdag 1 maj 2014

Rebel Learners

Jag minns att jag inte ens orkade läsa tidningarna när jag pluggade till lärare, eftersom jag bara tyckte det var en massa gnäll på skolan och det yrke jag utbildade mig till. Jag skämdes lite över min utbildning. Jag tänkte inte ens bli lärare "på riktigt", för det var väl inte ett yrke att satsa på? Det är snart 20 år sedan. Som tur är gav jag jobbet en chans. Det ÄR ett underbart jobb, om än tröttande, frustrerande och lite sisyfosaktigt emellanåt.

Tyvärr gnälls det lika mycket på skolan fortfarande. Lärarstudenterna antas vara ÄNNU mer inkompetenta än på min tid. Läckert!

Så, hur ska vi vända det här? Seriöst? Lärare är bland det viktigaste jobbet när det kommer till att bygga ett samhälle vi vill ha. Har ni tänkt på det? Det är i skolan som vi fostrar Sveriges barn hur vi ska tänka, umgås, utvecklas... Rätt så viktigt om du frågar mig.

Därför ska vi ha kloka, tänkande, kännande, modiga, fantasifulla, reflekterande och lite rebelliska lärarstudenter, som kan ta skolan till en ytterligare nivå. Dit där vi vill vara. Det betyder att lärarutbildningen kanske är ÄNNU viktigare än grundskolan?

När jag fick frågan om jag kunde tänka mig att ställa upp som lärare på rebel learners allra första summer camp, var svaret självklart ett rungande JA!

Här är min film:

Här är de andra, hittills publicerade, lärarnas filmer:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar