söndag 11 maj 2014

Trevor Dolan och jag



Jag träffade aldrig Trevor Dolan. Det närmaste jag kom var när jag såg och hörde honom på Runda Bordssamtal i november 2012. Jag lyssnade gärna på honom. Varje gång imponerades jag av hans inställning till skolan. Han var en viktig förebild för mig. När han dog blev jag så otroligt ledsen och bedrövad. Det kändes som om skolutvecklingen i Sverige aldrig skulle bli densamma.

Att jag någon gång skulle nämnas i samma mening som Trevor kunde jag aldrig drömma om, ännu mindre att jag skulle få ett pris i hans minne. Jag önskar att han fanns här fortfarande, att jag kunde få samtala med honom och dryfta alla funderingar jag har. På något sätt känner jag mig lite närmre honom nu. Jag är en av hans punkare som fortfarande finns här på jorden. Jag känner att jag har fått en viktig uppgift att fortsätta hans arbete. Jag känner också att jag fått lite mer Trevor Dolan i mig nu. Han känns närvarande. Det är något stort och fint.

Bland annat kände jag starkt när jag vaknade på torsdag morgon att jag måste låta del av prissumman gå vidare till andra som behöver. Jag hittade en organisation i Kenya som jobbar för att unga tjejer ska få chans att lära sig IT för att kunna få ett bra sätt att försörja sig på. Det är en verksamhet helt i linje med min egen övertygelse. Kolla in dem. Coola och smarta http://akirachix.com/

På själva prisutdelningen var jag inte så vältalig. Jag har aldrig blivit nominerad och fått pris tidigare. Att jag kanske borde ha förberett ett tacktal fanns inte med på min agenda. Nu vet jag bättre. Det är förfärligt svårt att komma på nåt smart att säga i den stunden. Tagen av det fina och stora var det galet svårt att finna orden. Jag har ju en mängd personer att tacka för att jag kommit dit jag är idag. Hela det stora underbara utvidgade kollegiet, Terese som drog med mig i skapandet av Teacherhack, mina programmeringsvänner och då kanske främst professor Björn Regnell som varit min mentor under det här året, mina kollegor som fått stå ut med att jag flyger och far mest hela tiden, mina fina elever som fått utstå mina experiment, min familj som får leva med att jag hänger så mycket framför olika skärmar, men mest av allt min rektor Lena som är den som låtit mig hållas. TACK! <3




http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/vann-pris-for-punk-i-skolvarlden

http://pedagogstockholmblogg.se/prisbloggen/2014/05/07/karin-nygards-ar-arets-punkare-i-skolvarlden/

http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Forskola/Karin-Nygards--arets-punkare-i-skolvarlden/

http://www.sjostadsskolan.stockholm.se/nyheter/2014/05/08/karin-nygards-fick-pris-pa-sett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar