Uppdrag: att planera och programmera ett spel som lär ut hur vi ska vara på nätet.
Tema: Säkerhet, integritet, upphovsrätt
Tänk på detta:
Tydligt innehåll och syfte, man lär sig något på spelet.
Visa att ni tänkt på hur ni ska göra ert spel så bra som möjligt.
Tydligt tema i spelet. Tänk på allt från sprites, bakgrunder, namn, poäng, syfte, slut, texter osv.
Planera:
Vilket slags spel vill ni göra?
Vad ska spelet gå ut på?
Vilka är svårigheterna?
Hur ska ni visa vad ni lärt er om ämnet?
Hur ska ni dela upp arbetsuppgifterna? Var noga med att bestämma vem som gör vad.
Vad behöver ni ta reda på för att göra ert spel?
Hur gick det?
Samarbete? 1 2 3 4 5
Produktivitet? 1 2 3 4 5
Koncentration? 1 2 3 4 5
Att tänka på nästa gång:
Varje grupp om tre elever har ett eget häfte med dessa frågor och med utvärdering av varje tillfälle (3 gånger har de på sig). Jag tyckte de var insiktsfulla och seriösa i sina utvärderingar. Kul att läsa!
Det finns även ett häfte med resurser och ett häfte med kopplingar till lgr11
Jag tyckte det var lite extra kul att läsa den här artikeln från bloggen Mindshift, om hur programmering lär ut så mycket mer än bara tekniska kunskaper, eftersom den så väl stämde in på mitt eget tänk. Ja, jag gillar att bli bekräftad i mina tankar, eftersom det ofta känns som att jag bara hittar på. Då blir jag trygg när jag läser att andra tänker likadant. Om du inte orkar klicka på länken och läsa artikeln så var det speciellt tankarna om hur en måste behärska ett ämne, för att kunna konstruera ett spel om det och punkten om samarbete, hur spelkonstruktion görs bäst i grupp där alla gör sin bit som de behärskar bäst, som passade klockrent in på mina tankar om den här speluppgiften. Perfekt uppladdning inför dagens lektion.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar