tisdag 28 maj 2013

Att komma igång med Makey Makey:

Anders Berggren har hjälpt mig komma igång med min Makey Makey. Han tipsade mig om det här pianot som är lätt att använda för att visa hur manicken fungerar.

På  http://makeymakey.com/ hittar du all information om hur manicken fungerar och hur du går till väga.

Jag hamnade lite snett först när jag kollade på en alldeles för svår instruktionsfilm där det inkluderades arduinoprogrammering. De blev någon extra timme på nätet med att försöka begripa mig på arduino, innan Anders hjälpte mig till rätta.

Idag ska jag ha min första lektion med eleverna där jag ska visa Makey Makey. Planen är att jag ska överraska ungarna med något slags "piano". Har inte bestämt mig för vad än. Vore lite kul att koppla in eleverna som första grej, men samtidigt så vore det kul om de kunde komma på det själva. Nästa steg är nämligen att de ska gå på jakt efter saker att prova. Jag tänker inte tala om att det handlar om en sluten krets och att materialet måste vara ledande. Det vill jag att de kommer på själva.

Återkommer med rapport om hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar