onsdag 20 augusti 2014

Prylsporter

Säg en sport som inte är en prylsport? Är det inte alltid så att vi presterar bättre med redskap anpassade för verksamheten? Bra golfklubbor slår längre. Bra skor gör löparens steg lättare.  Skidorna har stor betydelse för en slalomåkare.

Men i skolan ska vi hålla tillgodo med skräpdatorer som går sönder bara man tittar på dem. Min kollega har fått byta dator tre gånger på ett halvår. Och då talar vi nya datorer. Nyss upplockade ur kartongen.

Utredningar och statistik säger att vi har gott om datorer i svenska skolan, men att lärarna inte använder det som finns. Med det är det liksom lite underförstått att lärarna är bakåtsträvare och teknikmotståndare. Lärarna måste fortbildas och det är märkligt att de, trots fortbildning ÄNDÅ inte använder datorerna.

Ja, det finns teknikmotståndare och bakåtsträvare inom lärarkåren, men det är inte det jag ser som största problemet till implementeringen av teknik på min skola. Det är kvaliteten på våra system och datorer. I värsta fall kan det ta 20 minuter för en elev att logga in. (eller nej, det är inte det värsta. Jag har haft elever som kämpat med att logga in en hel lektion, men det är extremfall). Ofta tar det även en kvart att logga ut. PÅ 60 minuters lektion blir det mycket som går åt till in- och utloggning. Några bortglömda lösenord, avinstallerade program, automatiska uppdateringar och lite felaktigt sparade dokument så kan hela lektionen ha gått utan att något vettigt blivit gjort. Vi har inte tid med sånt i skolan. Vi har för mycket som ska hinnas med. Jag förstår mina kollegor som väljer bort det där. Det är inte för att de inte vill hänga med i teknikutvecklingen, det är för att de vill att eleverna ska få undervisning och inte bara vänta på en krånglande dator.

Klart att även skolan är en prylsport. Ingen förväntar sig att Zlatan ska spela barfota eller med trasiga skor. Ge oss rätt verktyg istället för prylar som inte fungerar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar