prova sig fram försök att göra roligare kod
|
Börja göra en cirkel
|
försök att göra kortare och enklare koder
|
(1)Att kolla på internet!
(2)testa att göra en Fyrkant
(3)testa att göra en cirkel
|
skriva sudda i starten alltid.
|
Börja med att lära dig de enklaste sakerna T.ex. hur man går fram och bak.
hur man gör en fyrkant.
Hur man fyller t.ex. en ruta med färg.
|
Att man inte ska stressa för mycket.
Att det tar tid att lära sig.
Man kan alltid fråga en kompis om hjälp.
|
hur man gör en cirkel.
hur man gör en fyrkant.
hur man går fram.
|
läsa "lathundar" eller fråga en kompis/lärare kanske kolla internet, youtube eller google!
|
def, cirkel, parenteser
|
1. Att börja med att lära den enklare koder som t.ex. cirkel.
2. Lära personen grunden av programmering.
3. vet inte
|
Prova sig fram
|
Hur man går fram!!
Gör en cirkel!!
Hur man gör en bakgrund!!
|
Att datorn använder pixlar, ett steg för paddan är 25 pixlar. Så om du vill att den ska gå 2 steg skriv INTE fram(2) utan fram(50)!
Skriv sudda i början av dina script så att den nollställer det paddan ritat ut i föregående körning.
Använd definitioner om du använder samma figur många gånger i samma script
|
Att tänka på att de är nybörjare och inte förstår koderna om man bara skriver åt dem, istället för att låta de gissa.
|
Du kan (nästan) alltid ta hjälp av sökmotorer.
Tänk på att det är viktigt med stora och små bokstäver.
Du kan använda svenska som språk i Kojo!
|
börja alltid med sudda
läs i instruktionerna
ha roligt
|
Att skriva enkla kommandon i början.
Inte göra det för svårt.
Börja med typ cirkel(100)
|
skriv sudda först.
sen ska du skriva sakta(100)
var tydlig.
|
Att alltid byta rad när det är en ny kod
|
att man ska börja med att lära sig att göra dom olika formerna och sudda och hoppaTill.
|
sudda
hoppaTill
cirkel
|
sudda
sakta(100)
|
Gör aldrig stor bokstav. Använd parentes.
|
googla
|
Att man ska skriva sudda i början.
|
Att hen kan skriva fram;fram;fram
istället för
fram
fram
fram
Sen skulle jag visa hur man hoppar till ett annat ställe (hoppaTill(- 200 , 300)
Sen skulle jag visa hur man gör en cirkel: cirkel(50)
|
skriva sudda först.
man måsta ha tålamod.
man brukar använda( ) när man skriver hur stort/långt - tex fram(20) - kort fram(200) långt.
|
inte stressa, kolla på ett papper som det står på vad man ska göra. hålla fokus
|
börja alltid att skriva sudda
använd en lathund
börja lätt
|
korta kommandon
|
jag tycker hen ska kolla på en hur-man-gör video på youtube så hen slipper komma ihåg en massa dåliga tips
|
jag tycker att isåfall du ska använda en lathund eller titta videos på youtube eller gå till kod.com
|
1 markera sin kod med //
2 läsa genom den ordentligt
3 börja med lätta koder t.ex. cirkel
|
1. skriv alltid sudda först
2. du måste kunna hoppaTill
3. måste kunna se vad man kan se vilken koordinat
|
börja med sudda
sluta med osynlig
koden ska vara kort
|
ta ett papper och kolla där det andra sättet, att fråga en fröken eller att fråga en kompis
|
1.Lära sig hur man vänder håll på sköldpaddan, t.ex. höger,vänster och söder.
2.Inte skriva för många kommandon, andvända upprepa istället
3. Börja med dom enkla sakerna t.ex. fram(30), bakgrund(röd) och sakta(100)
|
att hen inte behöver skriva fram tusen gånger att hen bara kan skriva fram(4).
och upprepa(5)
cirkel(4)
sakta(100)
|
:Att man säger olika kommandon
:man visar hur man andvänder def
:och visar var man skriver koden
|
att sudda i början
att använda upprepa
att göra en cirkel
|
försöka lära hen grundstegen
upprepa
hur man börjar koden
|
UPPREPA och lära sig hoppa. Bakgrund också bra att ha.
|
Du kan börja med enkla koder som fyll(rosa), färg(blå), cirkel(100).
Att koderna inte ska vara så långa.
Och bli inte frustrerad om koderna inte funkar det är nog bara ett stavfel som frem(20)
|
Att ha sudda i början
|
fram(100) inte fram fram fram fram
hoppaTill()
cirkel()
|
Jag kan bara fram höger och vänster.
|
Att hen alltid ska börja med sudda, och använda def, och använda anteckningar, så att hen vet vilken del av koden som är vad.
|
att göra egna komandon
ändra färg
och hoppaTill
|
Lära sig koderna och veta hur de fungerar och veta vad man ska göra.
|
att inte skriva för många koder.
att man måste skriva rätt, annars blir det fel.
att man ska försöka att inte skriva så lång kod.
|
gör rätt!
|
sudda i början
skriv inte jättemycket på en gång, testa din kod med jämna mellanrum, då blir det lättare att upptäcka fel
använd "sakta(100)"
|
att göra koden så kort som möjligt
att använda rutnätet som man får fram om man högerklickar i ritfältet.
att börja med att göra något lätt och sedan göra svårare och svårare.
|
att skriva rätt kod.
|
börja med en lätt sak som en cirkel eller att gå fram.
skriva sudda först.
läsa på "fuskpappret" i början.
|
att fram(100) går den fram. vänster går den vänster. och höger går den höger
|
Om man ska skriva två ord ihop måste andra ordet ha stor bokstav t ex pennaUpp.
Om du ska få paddan att göra en cirkel ska du skriva cirkel(20) talet i parenteserna beror på hur stor cirkeln ska vara.
Om du vill att sköldpaddan ska gå utan att den ritar, skriv då pennaUpp om du vill ha ner pennan igen kan du skriva pennaNer
|
Börja alltid med att skriva sudda.
Försök göra korta koder.
|
Börja alltid med att skriva sudda.
Försök att göra korta koder.
Skriv osynlig i slutet så ser du det du gjort bättre.
|
skriva sudda i början
så du kommer ihåg //text
kunna skriva fram() Cirkel() norr söder osv
|
söndag 6 oktober 2013
Mina elevers förslag till dig som vill börja med Kojo:
Etiketter:
Kojo
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar