söndag 2 juni 2013

Att sticka ut näsan

I onsdags när Terese och jag satt på Kristina Alexanderssons rum och presenterade våra tankar kring teacherhack, så kändes det inte som någon kontroversiell idé. En samlingsplats för resurser kring att lära barn koda. Terese sa att vi kommer möta motstånd. Kristina undrade från vem? Vem skulle bli provocerad av att vi brinner för att föra inprogrammering i skolan? Jag, som är ny i branschen kunde inte föreställa mig hur det skulle bemötas alls.

Nu vet vi lite mer. Igår diskuterades vårt initiativ, indirekt mest, i olika forum. Jag tycker att det är spännande att höra argumenten emot. Det finns en fara i att man lär ut "fel" språk. (ja, någonstans läste jag att det finns en fara i att sådana okunniga lärare som jag själv, lär barnen på fel sätt) Det är onödig kunskap, för de flesta behöver inte kunna programmera. Det finns viktigare ämnen att fokusera på...

Här finns en tråd på facebook som innehåller högt och lågt och slutligen en bra kommentar av Terese. Själv kunde jag inte kommentera eftersom jag inte är vän på facebook, med Claes som startade tråden.

Jag är helt klart villig att ta del av alla åsikter och revidera mina egna om så behövs. Jag lyssnar gärna på erfarna programmerare och tar till mig av det jag måste lära mig mer av. Det är ju ingen hemlighet att jag inget kan och därför har massor att lära. Vad jag undrar är bara, varför är det så provocerande? I vår läroplan har vi ett tjockt lärostoff som eleverna ska tillgodogöra sig under sina år i grundskolan. Att klämma in lite kodkunskap känns inte för mycket begärt. Det handlar INTE om att göra alla elever till programmerare, eller ens att de ska jobba med IT när de växer upp. De ska förstå sin omvärld, och datorn är i allra högsta grad en del av omvärlden.

Vi skickade ut namninsamlingen i fredags sent på eftermiddagen. Nu har det varit helg. Vi får väl se om det blir fler reaktioner under dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar