lördag 22 juni 2013

Sommarlov! -Tid för fortbildning

Jag jobbade min sista dag i torsdags och har nu några sköna semesterveckor framför mig. På den tiden ska jag försöka ta igen de kurser jag inte hunnit med under våren, hinna läsa litteraturen till höstens kurser, lära mig mer om programmering, sätta upp mål och riktlinjer för min nya kurs "Digital kompetens" som jag ska hålla i höst, försöka skaka liv i Teacherhack.com igen.

Just nu har jag fastnat i codecadamy.com. Jag har gjort lite HTML, lite Python och nu lite JavaScript. Man fastnar lätt! Det känns verkligen nyttigt för mig att gå igenom flera olika språk. Sedan tidigare har jag ju bara använt Python och det är spännande att se hur lika språken är ändå. Tänker på hur det är med "vanlig" språkinlärning". Man har oftast lättare att lära sig flera språk när man väl kommit på hur alla språk har sin grammatik och stavnings-/uttalsregler. Man lär sig leta efter likheter och mönster. Samma verkar det vara med programmeringsspråk. Det är väl det jag haft på känn, men nu kan jag se det själv. Ska bli intressant att se hur det utvecklas.

Rackarns vad kul det är att lära sig nya saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar