Min favorit är code.org, eller learn.code.org, som sidan heter när man registrerar sig som lärare.
På code.org kan du välja att använda resurserna som de är, eller registrera ett lärarkonto. Så här ser startsidan ut.
Klicka på "sätt igång"
du kommer då till code.org/learn där det finns flera olika exempel på aktiviteter på mer avancerade verktyg som lär ut programmeringsspråk som Python och Java Script och hur man kan göra appar, eller hur du kan göra om du inte har några datorer eller paddor.
Det finns också tips till lärare om vad man kan tänka på och hur man kommer igång. Hela sidan är som en lärarhandledning i lightversion. Det finns gedigna handledningar på learn.code.org, men för den som bara vill prova på, är det här lagom med information att ta in.
Det enklaste är att bara klicka på översta filmen. Då kommer du till en film. Den är på engelska och är en liten introduktion till varför man ska lära sig kod, samt information om vad som kommer i första modulen av kursen. Om du klickar på "ingen video? visa anteckningar" så kommer hela innehållet med informationen i svensk text. Det är bra att läsa igenom, så att eleverna förstår vad det är som de kommer göra i aktiviteten. Det innehåller även instruktion om hur det fungerar.
Själva kursen ser sedan ut så här:
Det är 20 olika uppdrag att gå igenom. Med jämna mellanrum visas en film som förklarar nästa moment. Som förut kan man välja om man vill se filmen, eller läsa på svenska.
Om eleverna skulle hinna klart alla 20 uppdrag (det tar faktiskt lite tid att klura ut vissa problem, så de flesta hinner inte klart på en timme) så kan de gå till startsidan och prova några andra resurser.
Om man är inloggad som lärare så kan göra egna användare för eleverna, så att man kan följa hur de löser uppgifterna. Det kan vara väldigt bra, om man vill förvissa sig om att alla förstår och hänger med. Personligen gillar jag det bäst, men det är verkligen inget måste, om man bara är nyfiken och vill testa en timme.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar