torsdag 31 juli 2014

Scratch @ MIT 2014


Om en vecka befinner jag mig på MIT i Boston på den stora internationella Scratchkonferensen. Idag ska jag välja vilka workshops jag ska gå på. Det blir inte lätt. 

Konferensen bygger på de fyra P:na;

PROJECTS -genom egna projekt som betyder något för individen, erfars hur en idé kan realiseras genom flera olika försök på vägen. 

PEERS - Delakulturen är en viktig aspekt av scratch. Samarbeta, utbyta idéer och bygga vidare på varandras arbete.

PASSION - genom att jobba med det som engagerar individen själv, orkar man jobba hårdare och utmana sig själv till att lära nytt.

PLAY - Scratch ska uppmuntra till en lekfull kultur full av experimentlusta. Att prova nytt, ta risker och undersöka möjligheternas gränser.

Allt detta vill jag se i skolan. Jag tror att vi skulle vinna mycket på att få till en sådan här miljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar