tisdag 3 juni 2014

Programmering som eget ämne?

http://www.sydsvenskan.se/sverige/programmering-kan-bli-alternativ-till-slojd/

Så, jublar jag nu? Ett år efter att vi startade vår namninsamling för att få in programmering i läroplanen, har politikerna äntligen fattat. Från att ha varit den som försökt få politikerna att vakna, har jag den gångna veckan blivit rådfrågad av flera olika partier om hur jag tycker det ska gå till. Jag borde vara glad nu va? Lustigt nog känner jag mig istället rätt orolig.

Jag tycker att det är en alldeles för viktig fråga för att bli något partierna ska bråka om. Moderaterna tog första steget. Ska "den andra sidan" nu automatiskt bli emot programmering? Vågar jag hoppas att debatten kan få handla om i vilken form det ska införas, inte dess relevans i skolan?

Jag oroar mig för att ett nytt ämne är alldeles för omfattande och blir för resurskrävande att genomföra, lite som de har i Storbritannien med sitt nya ämne Computing. Fördelen med att chockstarta är att ingen kan ducka. Det är bara att köra på. Alla får tugga i sig den nya verkligheten och det är bara att göra.

Jag känner mig rätt tveksam till det ändå. Ett nytt ämne, om vi nu har behov av att splittra lärandet ännu mer, kanske kan få växa fram, allt eftersom vi lär oss vad som funkar och inte. Skolan ska ju bygga på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, så låt oss sitta still i båten och invänta både forskning och erfarenhet innan vi skriver något i sten.

Idag finns det belägg för att jobba med kodkunskap inom en mängd ämnen i befintlig läroplan. Jag ser inte att ett nytt ämne behövs för att kunna jobba med detta. Ett nytt ämne skulle då enbart skapas för att tvinga lärare till fortbildning. Kanske behövs det? Vi måste ju faktiskt utbilda lärarna om de ska kunna inkludera programmering. Jag tycker ju att den digitala kompetensen måste höjas rejält hos lärarna, så varför inte lite gammalt hederligt tvång?

Min egen erfarenhet av att ha Digitalkunskap under ett år, är att det inte alls är bra att separera den undervisningen från den övriga verksamheten. Nu har vi haft speciella omständigheter i vårt arbetslag. Jag har haft få tillfällen till samplanering med mina kollegor på grund av att jag jobbar deltid, men det blev väldigt tydligt hur dåligt det är att inte jobba tillsammans.

I min digitalkunskapsundervisning har vi i år jobbat med förmågor, centralt innehåll och kunskapskrav inom teknik, matematik, samhällskunskap, religion och bild, förutom svenskan då, som är en del av alla ämnen. Hade jag jobbat närmre de andra lärarna hade det blivit väldigt mycket mer effektivt och troligtvis hade eleverna fått ännu bättre sammanhang och kunskaper.

Och här borde jag nu komma med mitt allsmäktiga svar på frågan. Det kan jag inte leverera. Det är för stort och komplext och för viktigt för att komma med en enkel lösning. Jag känner dock att det verkligen, verkligen måste bli bra. Det måste bli meningsfullt. Det måste bli roligt. Det måste tillföra mer än det kostar i energi. Det måste gynna eleverna och ge dem vad de behöver i framtiden.

3 kommentarer:

  1. Karin,

    Svår fråga tycker jag. Programmeringsteknik behövs i skolan och är en jämställdhetsfråga. Jag som utbildad förälder har redan utbildat mina barn i programmering, teknik på olika sätt tex LEGO Mindstorms, Minecraft programmering, Scratch, Kojo osv. Detta är något inte alla kan - utan hjälp, även lärare har kanske inte allltid kunskap om detta, även om det är lätt att lära sig.

    Kanske är en bra början och första steg att göra en utbildning för lärare och föräldrar tillgängligt gratis online i https://www.khanacademy.org/ anda och några enkla projekt som barn kan göra själva eller Vilket du och andra redan har gjort bra med tex http://viprogrammerar.se/ sedan kan detta användas hemma, på bibliotek, temadagar eller vad som helst.

    Jag har lite svårt att se att det går att införa programmering som ett eget ämne utan att ta upp värdefulla resurser från skolan (generellt alltså).

    Men visst gammalt hederligt tvång är bra, vad sägs om att ingen får ledigt denna sommar ?? :)

    Örjan

    SvaraRadera
  2. Lars Wilderäng om problematiken:

    http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/it-undret-sverige-snart-ett-minne-blott.html

    SvaraRadera
  3. Tack för spännande länk. Det var mest intressant att läsa alla kommentarer. Det blir så tydligt vilka det är som har kunskaper om datorer och hur de som inte har det missar fundamentala kunskaper om vårt digitala samhälle. Vi lärare blir ofta beskyllda för att vi kan så lite om datorer, men jag skulle vilja påstå att det gäller rätt många yrkesgrupper.

    Att tekniken blir mer transparent gör att det är ännu viktigare att förstå hur det fungerar på djupet tycker jag.

    Att de flesta inte har föräldrar som kan lära dem modda i minecraft eller visa dem scratch, eller köpa en LEGO mindstorms, gör att skolan är jätteviktig för att överbrygga skillnaderna.

    SvaraRadera