Nu har vi lämnat programmeringen bakom oss för ett tag. Lektionerna i Digitalkunskap kommer handla om Säkerhet och integritet på nätet, de kommande veckorna. 5 december kommer Marcin de Kaminski till Sjöstadsskolan för att hålla en föreläsning tillsammans med eleverna, öppen för föräldrar, skolpersonal och nyfiken allmänhet. Elevernas förvärvade kunskaper måste delas på riktigt. Min förhoppning är att de kommer lära sig mycket som vi alla har nytta att lyssna på, under de veckor som följer. Tiden är knapp, men vi får använda den väl.
Att förstå hur kod fungerar är en baskunskap i det digitala samhället. Lika viktigt är det att förstå att vi alla är aktörer som tillsammans kan forma hur framtiden på nätet ska se ut. Vi måste sätta oss in i vad det innebär att allt finns kvar på nätet, att vi registreras och kartläggs. Hur vill vi ha det? Vad innebär den nya transparensen av våra liv? Vi kan inte backa. Eller kan vi det? Dra ut sladden och avskärma oss från internet? Sätta filter över hela tillvaron? Öppna ett alternativt internet, med andra regler och förutsättningar? Vad vill vi egentligen?
Marcin de Kaminski kommer finnas tillgänglig som bollplank för eleverna (en sån otrolig lyx!) vilket är tur eftersom det material som finns att tillgå mestadels är skrivet för vuxna. Det måste vi så klart ändra på. Eleverna kommer dokumentera sina nyvunna kunskaper på bloggen digitalsmart.se (än så länge bara ett skal som ska fyllas med innehåll).
Här finns det bra läsning om varför det här är viktigt (om nu någon ifrågasätter det):
Marcin de Kaminski och Elza Dunkels är mina husgudar när det kommer till säkerhet och integritet. Läs så mycket ni kan hitta vid en googling på deras namn. Elza Dunkels bok Vad gör unga på nätet? är en av mina favoritböcker som jag ständigt återkommer till.
kulturer.net är Elza Dunkels hemsida.
Marcin de Kaminski skriver på cybernormer.se
En annan klok person är Brit Stakston. Här är ett exempel:
http://www.jmw.se/2013/02/01/abdikerande-vuxna-stort-problem-for-natutvecklingen/
Digitala agendan för Sverige:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/17/72/56/5a2560ce.pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar