Linda kommenterade så bra på bloggposten nedan, att jag ville lyfta upp den som en egen post. Bra tips måste delas så klart
" Jag kom att tänka på en väldigt konkret uppgift som jag brukar ha med i ett tidigt skede med mina nybörjarstudenter (visserligen på universitetet, men uppgiften går absolut att klara av på mycket lägre nivåer). Det handlar om att skriva en egen version av madlibs, dvs. ordleken där man som spelare får i uppgift att fylla i verb i olika tempus, substantiv (både sg och pl), adjektiv, adverb, etc. i ett formulär, varefter en berättelse visas där dessa ord använts på förutvalda platser. Kanske det här redan är bekant för dig? Om inte så kan du kolla t.ex. madlibs.org eller http://www.itsamadlibsworld.com/ för att se exempel.
Jag brukar ge studenterna koden för en enkel version av programmet och sedan be dem ändra det med en egen historia och egna val av "luckor" som användaren får fylla i. Här gäller det alltså att vara kreativ, hitta på en historia, kunna identifiera olika ordklasser och koda lite. Och det kan bli riktigt, riktigt skojiga resultat, speciellt om studenterna också får testa på några av sina kompisars program då de inte känner till vilken historia som ligger som grund. T.ex. regler eller liknande brukar bli speciellt roligt (t.ex. http://www.funbrain.com/brain/ReadingBrain/Games/Game.html?GameName=MadLibsSchoolRules). "
Kul att du gillade, hoppas dina elever också gör det :)
SvaraRadera