torsdag 31 juli 2014

Scratch @ MIT 2014


Om en vecka befinner jag mig på MIT i Boston på den stora internationella Scratchkonferensen. Idag ska jag välja vilka workshops jag ska gå på. Det blir inte lätt. 

Konferensen bygger på de fyra P:na;

PROJECTS -genom egna projekt som betyder något för individen, erfars hur en idé kan realiseras genom flera olika försök på vägen. 

PEERS - Delakulturen är en viktig aspekt av scratch. Samarbeta, utbyta idéer och bygga vidare på varandras arbete.

PASSION - genom att jobba med det som engagerar individen själv, orkar man jobba hårdare och utmana sig själv till att lära nytt.

PLAY - Scratch ska uppmuntra till en lekfull kultur full av experimentlusta. Att prova nytt, ta risker och undersöka möjligheternas gränser.

Allt detta vill jag se i skolan. Jag tror att vi skulle vinna mycket på att få till en sådan här miljö.

onsdag 30 juli 2014

Scratch Jr är här!

Om en vecka befinner jag mig på MIT på Scratchkonferens. Pirr i magen redan nu av förväntan. Så lämpligt då att ScratchJr har släppts för iPad, så att jag kan roa mig lite innan jag åker. Jag har bara lekt lite tillsammans med min fyraåriga dotter, men gillar vad jag ser. Det här blir ett verktyg jag kan rekommendera till yngre barn, helt klart.

Jag gillar speciellt att det går att lägga in egna bilder, precis som i webbversionen för de äldre. Det ger möjlighet till ett eget skapande, vilket jag tycker är en förutsättning för att det inte bara ska bli ett evigt klickande på färdiga moduler.

Jag saknar att kunna gå till specifika koordinater, men kan förstå att det förenklats bort. Jag hittar inte heller hur man skapar spel med poäng. Mycket möjligt att det går, men jag har inte hittat det i vare sig eget klickande eller i instruktionerna. Pinga mig gärna om det går.

Att allt bygger på symboler och inte språk är ett annat plus. Det gör att det går att använda redan med små barn som inte kan läsa. Det blir också oberoende av kunskaper i engelska, som till exempel Tynker kräver. Nog för att vissa elever kan känna peppen i att lära sig språk genom spel, men ofta är det en extra kognitivt krävande uppgift som gör inlärningen på egen hand, knepigare. 





Det här är mitt och fyraåringen andra försök. Det första försvann eftersom jag glömde spara innan vi tog lunch. Bra att veta att det inte autosparas. 

Jag tycker att det var lätt att komma igång, även för en sån som jag som envisas med att inte läsa instruktioner förrän det kniper. Jag gillar att det här är en möjlighet att skapa digitalt på ett enkelt sätt även på platta. Jämfört med Tynkers nya möjlighet att skapa egna spel, är Scratch helt klart att föredra.