måndag 21 april 2014

Nu blir det spel!

Efter ett långt och välbehövligt lov är det idag dags för att återgå till arbetet i skolan. Det ska bli kul! Mina elever ska fortsätta med sina spel som de började planera för två veckor sedan. Så här ser instruktionerna ut:

Uppdrag: att planera och programmera ett spel som lär ut hur vi ska vara på nätet.

Tema: Säkerhet, integritet, upphovsrätt

Tänk på detta:
Tydligt innehåll och syfte, man lär sig något på spelet.

Visa att ni tänkt på hur ni ska göra ert spel så bra som möjligt.

Tydligt tema i spelet. Tänk på allt från sprites, bakgrunder, namn, poäng, syfte, slut, texter osv.

Planera:

Vilket slags spel vill ni göra?

Vad ska spelet gå ut på?

Vilka är svårigheterna?

Hur ska ni visa vad ni lärt er om ämnet?

Hur ska ni dela upp arbetsuppgifterna? Var noga med att bestämma vem som gör vad.

Vad behöver ni ta reda på för att göra ert spel?


Hur gick det?

Samarbete? 1 2 3 4 5

Produktivitet? 1 2 3 4 5

Koncentration? 1 2 3 4 5

Att tänka på nästa gång:




Varje grupp om tre elever har ett eget häfte med dessa frågor och med utvärdering av varje tillfälle (3 gånger har de på sig). Jag tyckte de var insiktsfulla och seriösa i sina utvärderingar. Kul att läsa!

Det finns även ett häfte med resurser och ett häfte med kopplingar till lgr11

Jag tyckte det var lite extra kul att läsa den här artikeln från bloggen Mindshift, om hur programmering lär ut så mycket mer än bara tekniska kunskaper, eftersom den så väl stämde in på mitt eget tänk. Ja, jag gillar att bli bekräftad i mina tankar, eftersom det ofta känns som att jag bara hittar på. Då blir jag trygg när jag läser att andra tänker likadant. Om du inte orkar klicka på länken och läsa artikeln så var det speciellt tankarna om hur en måste behärska ett ämne, för att kunna konstruera ett spel om det och punkten om samarbete, hur spelkonstruktion görs bäst i grupp där alla gör sin bit som de behärskar bäst, som passade klockrent in på mina tankar om den här speluppgiften. Perfekt uppladdning inför dagens lektion.

måndag 7 april 2014

Programmering i Åre Skola


21 mars var jag på besök på Åre Skola och ägnade hela dagen åt att introducera eleverna i förskoleklass, år 2 och år 4, till datalogiskt tänkade. Jag använde mig av birobotarna i förskoleklass och år 2, medan fyrorna fick nosa lite på hur det är att jobba med Scratch. Här kan du läsa om mitt besök i Östersundsposten

















År 4 fick prova på att programmera i Scratch.



Föreläsning för år 3

Tisdagen 1 april höll jag en timmes föreläsning för alla 125 elever i årskurs 3, i matsalen på Sjöstadsskolan. Det är alltid en lyx att få prata om mitt favoritämne. Det var så många händer som viftade i luften, att jag inte hann med ens hälften. Vi kommer följa upp föreläsningen med klassdiskussioner. Ser fram emot det med.