tisdag 11 mars 2014

Brottskod 5101

I arbetet med upphovsrätt har vi nu kommit fram till påföljder. Efter många veckors arbete hörde vi (min VFU-student och jag), till vår förvåning förra veckan, att några av eleverna verkade helt oförstående inför det faktum att fildelning är OLAGLIGT. Okej, det var ju tvunget att redas ut.

Vi tog sidan 5101.se till hjälp, för att hitta exempel på domar gällande just brottskoden 5101 som handlar om fildelning.

Vi gav några exempel:

2005-11-00 dömdes den första personen för fildelningsbrott. En 27-åring från Sollentuna hade delat ut den svenska filmen “Den tredje vågen” över Direct Connect i oktober 2004 och fick 80 dagsböter.
2006-06-00 dömdes den andra svensken för brott mot upphovsrättslagen. En 25-årig göteborgare hade delat ut filmen “Rånarna” över Direct Connect. Mannen nekade till brott och hävdade att filmen kan ha kommit från någon kamrats dator. Göteborgs tingsrätt valde att inte tro honom. Han fick 80 dagsböter.
2011-07-14 Uppsala tingsrätt. En 26-åring dömdes till 80 dagsböter för att ha fildelat 44 stycken låtar.
Och lät dem sedan ta ställning till:
Södertörns tingsrätt har åtalat en kvinna född 1971 för att ha delat ut 15 000 låtar över DC++  Åtalet låg egentligen på 25 000 låtar men då hon hade en skivsamling på 500 skivor sänktes antalet olovoligen utdelade låtar.

En 15-åring har laddat ner 25 filmer på skoldatorn

Västmanlands tingsrätt åtalar en person för att vara uppladdare på Swebits. Personen har laddat upp 517 filmer (varav en var Beck -lagens långa arm), och tv-serieavsnitt.

En 56-årig man har laddat ner 9000 låtar på flera iPods och delade ut till sina musikerkollegor för att de skulle lyssna på låtarna inför en turné.

En 30-årig man från Orsa laddade upp filmen Löshundsjakt i Norr på The Pirate Bay. Mannen laddade upp torrentfilen och filmen ska sedan ha fildelats 3 500 gånger.

Det finns väldigt många intressanta exempel att lyfta fram och det går säkerligen att göra ett bättre urval än dessa. Jag valde att ta med en kvinna, eftersom det mest är män i övrigt. Jag valde den yngste av alla dömda för att eleverna skulle känna igen sig lite. Jag valde Beck-filmen eftersom den mannen fick betala skadestånd på 4,3 miljoner till filmbolaget som gjort Beck. Den 56-årige mannen är Per Gessle som delade ut iPods till sina musiker. Den är med för att han inte blev åtalad ens och bara det är ju en intressant aspekt att diskutera. Den sista vet jag inte varför jag valde när jag funderar nu. Tyckte nog att filmnamnet var lite extra larvigt.
Elverna fick diskutera två och två och skriva ner sina "domar" med argument. Det var intressant att läsa hur de resonerade. Jag ska dela med mig av deras svar senare, för de är värda att titta på. De blev lite besvikna att de inte hade "rätt" när jag läste upp de verkliga domarna. Jag har inte klurat färdigt på hur man kan komma bort från det tänket. Vi såg i alla fall att de tillgodogjort sig begreppet påföljd och de kunde resonera lite kring vad de tycker om påföljder av fildelningsbrott. Som vanligt önskar jag att vi hade ännu mer tid för samtal och diskussion. Det är där de häftigaste sakerna händer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar