onsdag 29 oktober 2014

Hacketihackade

Det var synnerligen otrevligt att i morse mötas av meddelandet att vår teacherhack-hemsida blivit hackad. Det verkar ta sin lilla tid att få bort den dessutom, men jag hoppas att vi snart ska slippa eländet.

Nyttig erfarenhet!

http://thecryptosphere.com/2014/10/14/team-system-dz-goes-on-hacking-spree/

tisdag 14 oktober 2014

Tips på bedömningsunderlag

Katarina Eriksson har gjort ett dokument där hon kan följa elevernas tankar under programmerandet, så att hon har underlag för bedömning. Här är länken till hennes blogg och dokumentet.


Radiodokumentär om Geek Girl Mini

Journalisten Daniel Persson Mora följde Geek Girl Mini under några månader i våras. Han var med när vi jobbade i skolan och han hängde med till Linköping och Robo cup. Ett par av tjejerna har han gjort djupare intervjuer med och besökt dem i hemmet.

Resultatet är ett fint och gripande reportage med kloka elvaåriga tjejer som resonerar om livet som tjej och om jämställdhet.

http://urplay.se/Produkter/183883-Barnaministeriet-dokumentar-Geek-Girl-Mini?play_category=dokument%C3%A4r

Kvarnbychix

 

Igår var jag tillbaka till min gamla arbetsplats, Kvarnbyskolan i Rinkeby. Jag har länge tänkt att jag skulle vilja starta Geek Girl Mini där, men inte haft tid och möjlighet. Nu kände jag att det var läge att passa på, i och med European Code Week. 

I årskurs 5 går mina gamla elever som jag hade en termin när de gick i ettan. Lärarna var vänliga nog att arrangera om lite så att jag kunde ha samtliga tjejer under tre timmar. 

Jag inledde med en kort introduktion till vad programmering och kod är. Den tål nog att göras om. Jag har glömt hur det är att ha elever med brokig bakgrund och annat modersmål. Jag har glömt hur metodisk och tydlig man måste vara. Hur inget, absolut inget är givet. Vilka ord är svåra? Vilka begrepp otydliga? Och jag hade glömt att inte alla barn sitter med en iPhone av senaste modell i sin ficka.

Vi jobbade med code.org, scratch och lite makey makey på slutet. Tre härligt intensiva timmar. 

Jag berättade också om Geek Girl Mini och visade lite bilder från vad vi gjort. "Åååh! Får vi också bygga en robot?" Sånt får mitt tech-hjärta att smälta. Jag kollar i min kalender som är helt fulltecknad i månader framöver. Jag jobbar redan alldeles för mycket. Men vad tusan. Jag kan inte släppa det här. Det var alldeles för kul. Det kändes alldeles för meningsfullt och givande för att inte försöka klämma in det i min kalender. Klart tjejerna ska få bygga robot, mecka med datorer och göra egna appar. Jag måste se till att det blir så. Klart Kvarnbychix ska bli mer än en engångsföreteelse.

söndag 5 oktober 2014

Appar!

Jag tycker det är svårt med appar, kanske eftersom jag inte jobbar med iPads i skolan, mer än med förskoleklass och ettorna. Vi har inte iPads högre upp i åldrarna på Sjöstadsskolan. Jag vet dock att många skolor gjort just paddsatsningar vid en-till-en, och därför är det viktigt att titta på vilka alternativ som finns. Jag laddade ner ett helt gäng appar i fredags, men har inte hunnit titta på dem.

Är det någon som har elever i mellanstadiet/högstadiet, som kan tänka sig utvärdera några appar och återkomma med recension? Kommentera i blogginlägget eller maila mig på karinnygards(at)gmail.com

Nedan är de förslag jag fick i appstore, men det finns fler. Bland annat Scratch Jr och den hyfsat populära appen A.L.E.X.






torsdag 2 oktober 2014

Hur du använder code.org -enklaste sättet.

Även om du som lärare inte kan något om kod, så finns det utmärkta resurser att använda, så att dina elever får en introduktion till ämnet.

Min favorit är code.org, eller learn.code.org, som sidan heter när man registrerar sig som lärare. 
På code.org kan du välja att använda resurserna som de är, eller registrera ett lärarkonto. Så här ser startsidan ut. 


Klicka på "sätt igång"

du kommer då till code.org/learn där det finns flera olika exempel på aktiviteter på mer avancerade verktyg som lär ut programmeringsspråk som Python och Java Script och hur man kan göra appar, eller hur du kan göra om du inte har några datorer eller paddor.

Det finns också tips till lärare om vad man kan tänka på och hur man kommer igång. Hela sidan är som en lärarhandledning i lightversion. Det finns gedigna handledningar på learn.code.org, men för den som bara vill prova på, är det här lagom med information att ta in.

Det enklaste är att bara klicka på översta filmen. Då kommer du till en film. Den är på engelska och är en liten introduktion till varför man ska lära sig kod, samt information om vad som kommer i första modulen av kursen. Om du klickar på "ingen video? visa anteckningar" så kommer hela innehållet med informationen i svensk text. Det är bra att läsa igenom, så att eleverna förstår vad det är som de kommer göra i aktiviteten. Det innehåller även instruktion om hur det fungerar. 


Själva kursen ser sedan ut så här:


Det är 20 olika uppdrag att gå igenom. Med jämna mellanrum visas en film som förklarar nästa moment. Som förut kan man välja om man vill se filmen, eller läsa på svenska. 


Om eleverna skulle hinna klart alla 20 uppdrag (det tar faktiskt lite tid att klura ut vissa problem, så de flesta hinner inte klart på en timme) så kan de gå till startsidan och prova några andra resurser. 

Om man är inloggad som lärare så kan göra egna användare för eleverna, så att man kan följa hur de löser uppgifterna. Det kan vara väldigt bra, om man vill förvissa sig om att alla förstår och hänger med. Personligen gillar jag det bäst, men det är verkligen inget måste, om man bara är nyfiken och vill testa en timme.