måndag 24 mars 2014

När mina egna ord inte räcker till...

...är det bra att andra kan formulera sig. Det här med demokratiaspekten av kodkunskap från en annan aspekt än den jag brukar anföra. Tack för det Simon Winter.

http://fof.se/tidning/2013/10/artikel/kronika-datorkunniga-barn-starker-var-demokrati

#nohate

Igår var jag på en mycket bra konferens ordnad av Ungdomsstyrelsen och Medierådet, i samband med lanseringen av det nya materialet om Näthat.

Materialet är så omfattande, tydligt och användbart, att jag inte kan tillföra något alls mer än att länka till det och till min storify med tweets från konferensen.

Läs, lyssna, ANVÄND!!!

http://storify.com/grishund/nohate

nohate.se

onsdag 12 mars 2014

Lektion 2 med år 2

Förra veckans kodintroduktion med år 2 var det roligaste jag gjort på länge. I dag är det dags för uppföljning. Jag känner pressen på mig att leverera något spännande och kul.

Det blir Bee-Bot programmering.

Eleverna får jobba i grupper om 4, liksom sist. Då blir det en bi-robot per grupp.

Varje grupp får en linjal och ett stort papper.

Första uppgiften blir att mäta hur långt biet går på ett tryck.

Sedan får de rita upp en valfri bana. Det finns gott om exempel på fina banor om du googlar på Bee-Bot men tyvärr inte så många bilder som är fria att använda i bloggen. Jag hittade bara denna:

www.ocg.at cc: BY SA

De får fundera ut tema, möjliga poäng, faror och ett mål. 

När allt är klart är det bara att programmera på, och byta banor med varandra!

tisdag 11 mars 2014

Brottskod 5101

I arbetet med upphovsrätt har vi nu kommit fram till påföljder. Efter många veckors arbete hörde vi (min VFU-student och jag), till vår förvåning förra veckan, att några av eleverna verkade helt oförstående inför det faktum att fildelning är OLAGLIGT. Okej, det var ju tvunget att redas ut.

Vi tog sidan 5101.se till hjälp, för att hitta exempel på domar gällande just brottskoden 5101 som handlar om fildelning.

Vi gav några exempel:

2005-11-00 dömdes den första personen för fildelningsbrott. En 27-åring från Sollentuna hade delat ut den svenska filmen “Den tredje vågen” över Direct Connect i oktober 2004 och fick 80 dagsböter.
2006-06-00 dömdes den andra svensken för brott mot upphovsrättslagen. En 25-årig göteborgare hade delat ut filmen “Rånarna” över Direct Connect. Mannen nekade till brott och hävdade att filmen kan ha kommit från någon kamrats dator. Göteborgs tingsrätt valde att inte tro honom. Han fick 80 dagsböter.
2011-07-14 Uppsala tingsrätt. En 26-åring dömdes till 80 dagsböter för att ha fildelat 44 stycken låtar.
Och lät dem sedan ta ställning till:
Södertörns tingsrätt har åtalat en kvinna född 1971 för att ha delat ut 15 000 låtar över DC++  Åtalet låg egentligen på 25 000 låtar men då hon hade en skivsamling på 500 skivor sänktes antalet olovoligen utdelade låtar.

En 15-åring har laddat ner 25 filmer på skoldatorn

Västmanlands tingsrätt åtalar en person för att vara uppladdare på Swebits. Personen har laddat upp 517 filmer (varav en var Beck -lagens långa arm), och tv-serieavsnitt.

En 56-årig man har laddat ner 9000 låtar på flera iPods och delade ut till sina musikerkollegor för att de skulle lyssna på låtarna inför en turné.

En 30-årig man från Orsa laddade upp filmen Löshundsjakt i Norr på The Pirate Bay. Mannen laddade upp torrentfilen och filmen ska sedan ha fildelats 3 500 gånger.

Det finns väldigt många intressanta exempel att lyfta fram och det går säkerligen att göra ett bättre urval än dessa. Jag valde att ta med en kvinna, eftersom det mest är män i övrigt. Jag valde den yngste av alla dömda för att eleverna skulle känna igen sig lite. Jag valde Beck-filmen eftersom den mannen fick betala skadestånd på 4,3 miljoner till filmbolaget som gjort Beck. Den 56-årige mannen är Per Gessle som delade ut iPods till sina musiker. Den är med för att han inte blev åtalad ens och bara det är ju en intressant aspekt att diskutera. Den sista vet jag inte varför jag valde när jag funderar nu. Tyckte nog att filmnamnet var lite extra larvigt.
Elverna fick diskutera två och två och skriva ner sina "domar" med argument. Det var intressant att läsa hur de resonerade. Jag ska dela med mig av deras svar senare, för de är värda att titta på. De blev lite besvikna att de inte hade "rätt" när jag läste upp de verkliga domarna. Jag har inte klurat färdigt på hur man kan komma bort från det tänket. Vi såg i alla fall att de tillgodogjort sig begreppet påföljd och de kunde resonera lite kring vad de tycker om påföljder av fildelningsbrott. Som vanligt önskar jag att vi hade ännu mer tid för samtal och diskussion. Det är där de häftigaste sakerna händer.



torsdag 6 mars 2014

Listigt jobbat!

Det är bra att bli arg ibland. I alla fall om det kommer något konstruktivt av det. Min lista är helt klart något som fått bra effekt, efter ett litet utbrott hemma vid köksbordet. Jag är glad för det. Glad att jag blev arg nog att reagera.

Jörgen Lindkvist, chefredaktör på Computer Sweden, skriver i sin Ledare denna vecka, om hur de uppskattade mitt initiativ och att de använt sig av listan för att se till att framtida konferenser har bättre representation av kvinnor. Jag kan inte vara annat än nöjd och stolt. Jag kommer följa dem noga framöver så att de fina orden efterlevs.

Igår släpptes första avsnittet av podcasten plugget 2.0 och den är lämpligt nog ett samtal med mig om min lista. Lyssna gärna!

onsdag 5 mars 2014

Public Consultation on the review of the EU copyright rules



Nu är elevernas åsikter inskickade. Hej demokrati!

Kondintroduktion år 2

Tänk att det är så fantastiskt roligt att få avslöja kodandets mysterier för barn. Morgonens lektion var en av de roligaste jag haft någonsin tror jag. De kluckande barnskratten var helt ljuvliga. Att se samarbetet när de konstruerade och provade robotkod, och hur de turades om så fint med att programmera biroboten, ren fröjd. "Det här var den roligaste lektionen i hela mitt liv" sa en liten flicka när hon gick ut, "ja, det tycker jag med" svarade jag. 

Svårt med skillnaden på kod och karta.

Vissa gick runt och stegade, andra skissade på papper.

En av de svåraste momenten är att få roboten att ta tillräckligt långa steg.

Bee-Bot, alltid lika uppskattad.

Hur svårt är det att göra en kvadrat egentligen?

Hur gör vi för att inte krocka?

måndag 3 mars 2014

Omplanering

Min VFU-student var visst sjuk fick jag reda på i morse. Det var bara till att tänka om och styra upp första delen av dagens lektion.

Eftersom det är inlämning av remissvar till EU-kommissionen på onsdag, så var det dagens uppgift, att svara på frågorna. Jag var inte beredd på att det var 80 stycken! Och inte var det så lättläst heller. Jag panikade och fick improvisera. Hur ofta är inte det en del av lärarjobbet? Om en inte kan improvisera är läraryrket inget att rekommendera.

Jag bedömde att första frågan var lätt nog att greppa. Eleverna fick sitta i grupper och diskutera frågan om det borde vara möjligt att använda sitt spotify/netflix/svt play-konto i alla länder i Europa. Det blev ett rungande ja.

Grupp 2 efter lunch fick frågan om man borde ta bort den extra avgift som läggs på när man köper material digitalt. Det tyckte inte gruppen, eftersom de tyckte att upphovsmännen måste kunna få betalt för sitt arbete. Så, avgift kvar blev svaret.

Efter att vi jobbat med upphovsrätten var det dags för Scratch igen. Eftersom vi snart ska börja med att konstruera spel, tycker jag att det är viktigt att de får bekanta sig med så många funktioner som möjligt. Idag hade alla i uppgift att ta reda på hur man gör ett spel där man kan få poäng. Det blev flera "cookie clicker" och "flappy bird"-liknande skapelser. Jag ser så mycket fram emot när de ska börja konstruera spel på riktigt.

Nekomimi är här!


Jag har inte varit så glad sedan jag fick min makey makey för ett år sedan. Sen kanske det inte är lika stort användningsområde för ett par kattöron som viftar när en tänker, som för en makey makey, men visst är de fina? Jag är lycklig. 

söndag 2 mars 2014

Veckoplanering

Efter en veckas sportlov är det dags att försöka hitta tillbaka till arbetsdisciplinen.

I morgon kommer min VFU-student Carolina hålla i uppgiften då eleverna ska lämna remissvar till EU-kommissionen angående upphovsrätten. Vi har ju jobbat med upphovsrätt ett tag, så jag hoppas att eleverna känner sig insatta i frågan. Innan de får skriva själva kommer vi brainstorma på en padlet:

Andra halvan av lektionen kommer eleverna få fortsätta experimentera sig fram i scratch. Jag kommer vänta med spelkonstuerandet  tills efter att Carolina gjort färdigt sina lektioner. Onödigt att blanda in för mycket på samma gång.