fredag 12 april 2013

Länktips: Elza Dunkels

Jag har redan uttryckt min beundran för Elza Dunkels i tidigare blogginlägg. Här kommer en länk till ett inlägg på Dunkels blogg med flera bra utbildningsmaterial när det kommer till nätsäkerhet.

http://www.kulturer.net/2013/04/11/resurser-for-utbildningsdagar/

torsdag 4 april 2013

Ett ögonblick av evighet och framtidstankar




Satt på en strand vid medelhavet igår. Min dotter lekte med de lena stenarna. Det kändes som meningen med livet var samlat just där. Solen som värmde. Havet som var oändligt vackert. Min älskade treåring och stenarna som formats under miljontals år. 

Det fick mig att tänka på programmering. Eller rättare sagt, vad jag vill med min undervisning i ämnet. Är det verkligen nödvändigt? Det enda som egentligen spelar någon roll i livet är ju att vi inte förstör vår jord mer, så att solen kan fortsätta värma lagom och havets vågor får fortsätta rulla stenarna till mjuka former och att vi människor som lever här kan få njuta av det vackra i naturen även i framtiden. Och trots det ägnar jag mina timmar i skolan åt att lära eleverna mer om datorer och spel. Det kändes ytligt i sammanhanget.

Men tänk om det är så att någon av mina 45 elever blir den som uppfinner det som kommer rädda världen en dag. Inte vet jag vad det kan vara. En slags fläkt som ser till att golfströmmen inte byter riktning? En molekyl som kan rena naturen från gifter? Här om dagen hörde jag talas om en 19-åring som uppfunnit ett sätt att rensa haven från plast. Det inger hopp.

Datorers språk är en del i den verktygslåda som jag tycker dagens elever ska ha med sig i livet, för att kunna tänka nytt och framåt. Det är grundkunskap som kan leda vidare, till uppfinningar som räddar världen till exempel. Och gör det inte det, utan bara leder till många nyfikna, glada och nöjda elever som gillar skolan, så finns det något bra i det med. När lusten finns, så är det lättare att utvecklas, lära nytt och klara svårigheter. Kunskap är aldrig tungt att bära, som det så fint heter. 

Så jag fortsätter ett tag till. Med programmering och speldesign som motivation och tankeutveckling. På tisdag får vi besök av en äkta programmerare som dessutom kan lära eleverna lite mer "på riktigt".